El llenguatge i el material manipulatiu com a mitjà per a l'aprenentatge matemàtic

L'habilitat d'expressar i comunicar idees matemàtiques amb paraules i la interacció amb objectes manipulatius fomenta el raonament lògic, la resolució de problemes i el raonament matemàtic.

Imatge del curs El llenguatge i el material manipulatiu com a mitjà per a l'aprenentatge matemàtic
75
Properes convocatòries
Aquest curs inclou
  • 30 hores

  • 100 % en línia, ASÍNCRON

  • Ed. Primària

  • Tutoritzat per Jordi Badosa i Font

  • Reconegut Departament Educació

Properes convocatòries
Aquest curs inclou
  • 30 hores

  • 100 % en línia, ASÍNCRON

  • Ed. Primària

  • Tutoritzat per Jordi Badosa i Font

  • Reconegut Departament Educació

Il.lustració entranyable que acompanya el curs El llenguatge i el material manipulatiu com a mitjà per a l'aprenentatge matemàtic

Al llarg dels anys, el sistema educatiu ha anat evolucionant per poder oferir propostes d’aprenentatge que ubiquin l’alumnat al centre del mateix i facilitin recursos atractius, útils i funcionals.

El vigent decret d'educació bàsica permet donar un enfocament significatiu i útil a la pràctica educativa. Les situacions d'aprenentatge són el mitjà per a l'assoliment de les competències clau que permeten a l'alumnat esdevenir un agent social competent en l'entorn que l'envolta.

L'àrea de matemàtiques segueix aquesta dinàmica i prioritza l'aprenentatge significatiu mitjançant la manipulació que doni valor als sabers que es tracten. L'aprenentatge, en aquesta dinàmica, afavoreix la recerca i l'autonomia de l'alumnat. És bo, també, complementar-ho amb l'ús d'un bon llenguatge matemàtic que convidi a la reflexió i comunicació entre iguals, afavorint, així, el procés d'aprenentatge.

Aquest és el teu curs

perquè aconseguiràs...

  • Conèixer els articles essencials del currículum vigent d’educació bàsica (Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments d’educació bàsica) i les característiques de l’àrea de matemàtiques, per afavorir la programació de les situacions d’aprenentatge.

  • Valorar el material matemàtic manipulatiu com a recurs útil per a l’aprenentatge i l'adquisició dels sabers de l’àrea.

  • Indagar les possibilitats que ofereixen els reglets de la Maria Antònia Canals com a recurs per a l’adquisició dels sabers matemàtics.

  • Complementar les propostes matemàtiques amb l’ús correcte del vocabulari per potenciar la reflexió i construcció del pensament matemàtic.

  • Dissenyar situacions d’aprenentatge de l’àrea de matemàtiques, mitjançant l’anàlisi de la seva estructura i per a la seva aplicació, en base de l'aprenentatge significatiu.

Continguts del curs

  • Mòdul 1. Recorregut pel currículum d’educació bàsica

    • Precedents curriculars

    • El currículum d’educació bàsica: Descripció i estructura general - Elements clau

    • L’àrea de matemàtiques: Descripció i estructura general - Elements clau (Competències específiques, Criteris d’avaluació, Objectius, Sabers)

    • El Pla de Suport individualitzat: Aspectes generals - Característiques bàsiques - Model d’elaboració

  • Mòdul 2. La importància del llenguatge i del material manipulatiu per a l’aprenentatge de les matemàtiques

    • La trajectòria de Maria Antònia Canals

    • El material manipulatiu: Aspectes generals - Exemples de materials

    • El vocabulari matemàtic: Aspectes generals - La taxonomia de Bloom

  • Mòdul 3. Les situacions d’aprenentatge en l’àrea de matemàtiques

    • Concepte de les situacions d’aprenentatge: Origen de les situacions d’aprenentatge - Concepte general - Estructura - Exemples

    • Avaluació de les situacions d’aprenentatge: Concepte d’avaluació - L’avaluació segons Neus Sanmartí - L’avaluació formativa i formadora (L’avaluació formativa i exemples, L’avaluació formadora i exemples)

Què diuen els i les nostres alumnes?

Jesús

30 de desembre 2024

Ha estat un curs profitós, amb recursos útils i amb un enfocament pràctic que l'ha fet molt amè i fàcil de seguir.

Montse Serra Solà

29 de juliol 2024

El curs que he fet amb en Jordi Badosa ha estat molt positiu i pràctic. M'heu donat recursos pràctics, que és el que espero sobretot d'un curs, amb un marc adequat i amè. El formador el qualifico d'excel·lent, una persona simpàtica, atenta i engrescadora en tot moment i que m'ha aportat el que jo esperava d'aquest curs. Vaig realitzar amb vosaltres un altre curs fa estius sobre lectura (no recordo el nom de la formadora) del qual vaig estar molt satisfeta també. Compto amb vosaltres per a futurs cursets a l'estiu. Durant el curs escolar a l'escola ja realitzem formació. Gràcies per tot!!!

Dolors Serrano

26 de juliol 2024

He trobat que el curs estava molt ben preparat i era molt adient a les novetats del currículum. M’ha servit molt per conèixer millor les situacions d’aprenentatge i per conèixer material manipulatiu de l’àrea de matemàtiques.

Joan Pablo Balada

26 de juliol 2024

No és la primera vegada que faig un curs amb vosaltres. La veritat és que sempre em trobo molt còmode treballant amb la vostra manera d'enfocar els cursos. Gràcies per tot. Una abraçada!

Cursos relacionats